Leif flyger Draken för 46 år sedan



Fotot är ca 46 år gammalt och taget från en SAAB Draken S35E. Brorsan Leif SM7EQX, nu 75 bast, sitter under huven och var då 28 bast. Platsen är någonstans över Sörmland i samband med en övning mellan jakt och spaning. 


  

Operativ Tidsperiod
 

                                          /--------------------/
     ---|-------|--------|--------|--------|--------|--------|--------|--------|--------|------
      1945  1950              1960              1970              1980              1990
 

 

S35E Draken                                                   Notis 2






S35E med fyra Fälltankar FT
S35E med fyra Fälltankar FT



S35E bränsletankar, översikt
S35E bränsletankar, översikt

Större bild



S35E nosutformning.
  

Data  Prestanda
Motor
RM-6C
Dragkraft
5845kp
Med EBK 67
7880kp
Spännvidd
9,42m
Längd
15,34m
Höjd
3,89m
Tomvikt
7922kg
Bränsle int
2865l
Bränsle i 4 FT
2100 l
Startvikt
10102kg
Med 4 FT
12127kg
Max startvikt
12127kg
Max fart
M 2,0
Startsträcka *)
1250m/1900m
Med EBK *)
825m/1250m
Landnings-
sträcka **)
1150m (u skärm)
Landnings-
sträcka **)
800m (m skärm)
*) Utan FT / max startvikt
**) Min bränsle
  

35E kameraplacering och kameravinklar
S35E kameraplacering och kameravinklar

Större bild

S35E med mörkerspaningskapsel.
S35E med mörkerspaningskapsel.

Bakgrund

Behovet av att övervaka vårt lands närområde samt att även samla information om aktiviteter betydligt längre bort ökade ständigt under det kalla krigets förlopp. I detta ingick sådant som var av intresse för underrättelsetjänsten och relevanta för att bedöma hotbilden mot Sverige samt för insats av vårt attackflyg.
Svensktillverkade Spaningsflygplan som S29C Tunnan och senare S32C Lansen var framtagna av Saab och utrustade av Kungliga Flygförvaltningen KFF för att lösa detta problem. Detta uppnåddes genom dessa flygplans förmåga att kunna fotodokumentera dag och natt samt med S32C även utöva radarspaning över stora havsområden. Dessa trotjänare skulle med tiden bli omoderna och en ersättare började planeras i slutet på 1950-talet.
Under våren 1960 började arbetet med utformningen av S35E, spaningsversionen av Draken.

S35E var som grundflygplan baserad på J35D inklusive motor och EBK och dess bränslesystem var utbyggt för att kunna medföra ytterligare två Fälltankar FT i balklägen under vingarna. Detta medförde att S35E, med sitt förbättrade fartprestanda och ökade bränsletillgång ökade det svenska spaningsflygets fjärrspaningsområde avsevärt.

S35E utrustades med ett optiskt sikte och en omfattande kamerautrustning för inriktning och fotografering från alla höjder och i hög fart. Denna utrustning krävde utrymme och viss ombyggnad i framkroppen och nosutrymmet måste göras för att få plats med den.
Utvändiga kännetecken för S35E var dels den ändrade noskåpan av metall med viss utbuktning undertill för plats åt en av kamerorna samt de extra FT under vingarna. S35E försågs även med radarvarningssystem och radarmotmedel som kunde fälla remsor för radarstörning vilka även de var yttre kännetecken.

Tillverkning och leveranser

Prototypen av S35E flög första gången 27 juni 1963 och det första serieflygplanet flög 13 maj 1965. Mellan juli 1965 och maj 1966 levererade Saab 30 st helt nytillverkade S35E till Flygvapnet FV. Av dessa tillfördes F11 de 20 första och sedan fick F21 de resterande 10 flygplanen, fördelade på två respektive en division vardera. Dessa kom att ersatte S29C vid dessa flottiljer samt även S32C vid F11.

Därefter började konvertering av 28 J35D, delserie I av de 30 tidigare undanställda. Tidigt blev två ur denna serie provflygplan för ombyggnaden till S35E och levererades aldrig till FV. Den första av dessa i provserieutförande flög första gången redan 21 januari 1964. Av de ombyggda J35D levererades från oktober 1966 till januari 1968 20 till F11 som fick ytterligare en division och åtta till F21 som utökar sin flygplanpark vid sin befintliga division.

Basering

Flottilj
Avlöste
Tidsperiod
Ersatt av
F11
S29C/S32C
1965-1979
--
F21
S29C
1966-1979
SF/SH37

Spaningsutrustning

S35E saknade helt beväpning. I utrymmet där automatkanonerna satt i jaktversionen J35D fanns i stället kameror och på platsen för den yttre beväpningen under flygkroppen och vingar kunde en mörkerspaningskapsel respektive kapsel för radarmotmedel hängas.

Avionik

S35E var i sin avionik lika utrustad som J35D avseende system för den operativa flygningen men beväpningsavioniken hade helt utgått. På siktesradarn plats i nosutrymmet hade olika kameror samt ett kamerasikte monterats och siktesutrustningen i främre apparatrummet under kabinen hade givit plats för manöversystem för kameror samt radarvarningsutrustning. Även en bandspelare samt utrustning för manövrering av yttre radarmotmedel och mörkerfotografering tillkom i S35E.
Kompletterande information, se Avioniksystem S35E

Avveckling.

S35E var som spaningsflygplan operativ i flygvapnet under 14 år och avvecklades slutligen 1979. Under denna period hade antalet flygplan reducerats successivt p g a haverier.
Några individer finns bevarad vid FVM och vid andra museer.

Skrivet av: Göran Hawée
Senast uppdaterad: 2010-09-15

 

Externa länkar:
Tillämpliga TOMT  (Medlemskap krävs)


Källor:

  • Det bevingade verket  FMV Huvudavd flygmateriel 1986
  • Draken, Bo Widfeldt, Air Historic Research 1995
  • Aktuella beskrivningar, förarinstruktioner och tekniska order.
  • Dessutom en mängd personliga anteckningar



  

Operativ Tidsperiod
 

                                          /--------------------/
     ---|-------|--------|--------|--------|--------|--------|--------|--------|--------|------
      1945  1950              1960              1970              1980              1990
 

 

Avioniksystem S35E                       Notis 2


  

S35E med 4 FT
S35E med 4 FT


S35E kamerabestyckning.
S35E kamerabestyckning




S35E kameror och sikte i nosutrymmet
S35E kameror och sikte i nosutrymmet
S35E kameror i vingutrymmet
S35E kameror i vingutrymmet




S35E med Utrustningsdetaljer
S35E med Utrustningsdetaljer
APP 15 samt Fällare KB
Större bild

S35E APP 15 antenner Framåt- och Bakåtriktade
S35E APP 15 antenner Framåt- och Bakåtriktade samt VarningsIndikering runt Flyglägesindikatorn

S35E Mörkerspaningskapsel MS
S35E Mörkerspaningskapsel MS










 Avioniksystem S35E översikt
Avioniksystem S35E översikt

S35E var i sin grundkonstruktion och avioniksammansättning avseende instrumentering och navigeringshjälpmedel samt andra för det taktiska uppträdandet nödvändiga hjälpmedel lika som J35D och J35F.
S35E var i sin systemutformning avsedd att operera som fjärrspaningsplan i hög hastighet och i alla väder och mörker. Det var därför utrustad med avancerad kamerautrustning och extra bränsletankar.
S35E tillverkades i två nästan lika stora delserier varav den sista var konverterade ur J35D, delserie I. Tillsammans med markorganisationen STRIL 60 utgjorde flygplanet en viktig spaningslänk i svenska luftförsvaret med dess förmåga till låghöjdsuppträdande i överljudsfart vilket medgav överraskande offensiv spaning långt från landets gränser.

Flygplanets avancerade kameror tillsammans med det speciella kamerasiktet tillät inriktning och fotografering med mycket hög skärpa av viktiga objekt oavsett flyghöjd och fart. Kamerainstallationen var tillverkad av Omera/Segid i Frankrike och Optiska siktet av svenska Jungner efter en specifikation av Kungliga Flygförvaltningen KFF

Avioniken i S35E omfattade vid leveransen 1965 
  • Flyglägesinstrument       FLI-29
  • Datasystem typ 2           DS-2
     - Luftdatacentral                   LD-2
     - Datacentral                        DC-2
  • Flygradio                         FR-17 (huvudradio)
  • Flygradio                         FR-16 (reservradio)
  • Navigeringsradar           PN-593
  • Styrautomat                    SA-05B (med Machhållning)
  • IK-Radar                         PN-793
     
  • Spaningsutrustning nosutrymme
     - Optiskt sikte                            Jungner
     - Seriekamera                           SKA-16B
     - Lodkamera                              SKA-24-44
     - Sidoriktkameror                      SKA-24-100 (2 st)
  • Spaningsutrustning vingutrymme
     - Lodkameror                            SKA-24-600 (2 st)
 I de olika utrustningarna och främst i DC-2 skedde de uppdragsanpassade funktionerna för allvädersflygningen.
De olika systemen var förbundna med DC-2 och med varandra genom flygplanets omfattande elkablage.

Efter hand tillkom eller moderniserades vissa system samt den operativa utrustningen.

Den nya avioniken omfattade 1967 
  • Flygradio                FR-21/21 (ersatte FR17/16)
 Den nya och ändrade avioniken omfattade 1970-71 
  • Stallvarningssystem                    SVS
  • Bandinspelare                             FB-2
  • Radarvarnare                              APP-15
  • Fällare                                          Kapsel KB
     - Remsor                                          Radarstörning
     - Facklor                                           IR-störning
  • Spaningsutrustning nosutrymme
     - Låghöjdskamera                         SKA-16B
     - Låg/Höghöjdskamera                 SKA-24B-57
     - Låghöjdskamera vä                    SKA-24B-120V
     - Låghöjdskamera hö                    SKA-24B-120H
     - Höghöjdskamera                         SKA-24-600
  • Spaningsutrustning vingutrymme
     - Höghöjdskamera vä                   SKA-24-600V
     - Höghöjdskamera hö                   SKA-24-600H
  • Mörkerspaningskapsel MS
     - Låghöjdskameror                        SKA-34
 Den ändrade avioniken omfattade från 1974 
  • Styrautomat                    SA-05C
Avioniksystemet i Fpl S35E hade nu nått sin slutliga utformning med ett optimalt integrerat avioniksystem.

Avioniksystem S35E översikt 
  • DC-2 var av analog typ som medverkade med vissa beräkningar och logiska omkopplingar i det egna navigeringssystemet samt med andra avionikfunktioner i flygplanets.
  • Primärdatautrustningen LD-2 mätte och bearbetar samt lämnade information till indikatorer och abonnerande system om luftdatastorheter som höjd, fart, machtal samt temperatur.
  • Navigeringsutrustningen PN-594 mätte tillsammans med DC-2 flygplanets position i förhållande till navigeringsfyrar och landningsbanor.
  • FLI-29 visade på egna indikatorer och lämnade uppgift till andra abonnerande system om flygplanets attityd i tipp, roll och kurs.
  • Kommunikationsutrustningen bestod av FR17/16 och senare FR 21/21 samt taktisk igenkänningsradar IK PN793. Flygradion hade dubbla system för säkerhet. IK-utrustningen hade enbart svarsfunktion.
  • Styrautomat SA-05 och senare SA05C förbättrade flygplanets flygegenskaper samt hade hållfunktioner för attityderna tipp, roll, kurs och machtal och senare i höjd. Stallvarningssystemet, SVS ökade flygsäkerheten vid taktisk flygning.
  • Kamerasiktes- och kamerasystemen möjliggjorde siktning och fotografering av objekt på olika höjder och farter samt under mörker.
  • Motmedelsutrustningen med APP-15, fällare och störkapsel KB försvårade fientlig radar- och IR-följning från förföljande jaktflyg och offensivt radar- och IR-lett luftvärn.
  • Reservinstrumenten presenterade flygdata oberoende av ordinarie system.

Skrivet av Göran Hawée
Senast uppdaterad 2010-01-26

Källor:
  • Beskrivning S35E del 1 o 2
  • SFI Beskrivning och handhavande S35E







Kommentarer