Hans Andersson och Tom Thomson


The Jack Pine (1916) - Tom Thomson

Inga Nordberg, på Antikvariat Nordkalotten i Boden, tipsade mig i höstas om författaren, poeten och konstnären Hans Andersson. Känd av många uppe i norr, men en ny bekantskap för mig. Han föddes i Stockholm och kom som tjugoettåring till Jokkmokk första gången och bestämde sig för att alltid stanna där. Han dog i Jokkmokk 2010. Av Inga köpte jag hans första bok "För vårens skull" som kom ut 1968. Det är en liten bok, vackert illustrerad och som sparsmakat och ofattbart bra beskriver naturens skiftningar under en vår i jokkmokkstrakten. Jag ska försöka använda den som en naturguide under våren som kommer. Nu på Jokkmokks marknad hade Inga tagit med sig trettio banankartonger böcker! De flesta med koppling till Lappland och samisk kultur. Köpte Hans Anderssons efterföljande årstidsskildringar "Talve-Vinter", "Minns du sommaren?" och "Höstdagar". Började läsa i "Talve-Vinter" från 1974. Författaren bor nu ensam, mår inte bra och försöker hitta de rätta färgerna i naturmåleriet, men misslyckas. Han tänker tillbaka på en utställning i Nationalgalleriet i Ottawa han besökte 1970. Han skriver: ".. den som jag identifierar mig med mest är Tom Thomson (1877-1917). Den samling skisser och målningar han gjorde under flera somrar som guide Algonquin Park är liksom en garant eller försäkran om värdet att i bild söka återge det land man älskar, till glädje och hjälp för andra och inte minst för sin egen skull. Minnet av dessa bilder hjälper mig att hålla ryggen rak då kritiken här hemma hotar att bryta ner mig. Min egen kamp med färgerna är inte över, men kanske jag en dag ska lyckas. ...".

Jag förstår hur Hans Andersson kände det i Ottawa när jag ser målningen The Jack Pine av Tom Thomson. Det var säkert en av de målningar han såg där.

Kommentarer