Ärtan Arthur Nordén



Efter lästips från bl a brorsan Leif har jag beställt boken Äkta amerikanska jeans av Jan Guillou. Leif säger att jag kommer att känna igen mycket av vår skoltid och klassen i pojkskolan Vasa Real (flera är namngivna säger han). Kom att tänka på läraren i historia och tyska, kallad "Ärtan". Namnet vi gett honom var mycket passande då han var flintskallig och hette Arthur. Jag körde i tyska ett år och man hade möjlighet att tentera upp betyget på höststarten. Jag frågade Ärtan vad jag skulle läsa. Fick till svar att plugga på sista kapitlet i en bok på tyska jag glömt namnet på. Några dagar innan tentan lärde jag mig kapitlet utantill. Naturligtvis handlade tentan om något helt annat. Jag påpekade då för Ärtan att jag fått i uppgift att plugga på kapitlet. Då blev förhöret godkänt. Jag vet inte, men jag tror att många lärare var mer kvalificerade förr. 

Läste i Wikipedia att Arthur Nordén hade många bollar i luften. Han var manusförfattare, teaterhistoriker, arkeolog och historiker. Det sägs att det var han som gav Greta Gustafsson artistnamnet Greta Garbo

Wikipedia https://sv.wikipedia.org/wiki/Arthur_Nord%C3%A9n


Kommentarer