Mina första 4K försök


Jag har filmat och fotat mycket med en Nikon Coolpix P510 kompaktkamera, en så kallad långzoomare. Den har "bara" 42 ggr optisk zoom och kan "bara" filma i HDTV (1920x1080 pixlar). Detta kallas 2K bland filmare. Har nyligen skaffat en efterföljare med beteckningen Nikon Coolpix P900. Med den är zoomområdet utökat till 83 ggr, vilket motsvarar ett 2000 mm tele! P900 är tyvärr rätt så stor. Det krävs rätt så mycket övande med långzoomar, typ vid fokusering. Jag är fågelskådare och mina andra kameragrejer är systemkameror med stora telen etc.. Sådana har jag numera nästan aldrig med mig i naturen och knappt ens en kikare. Kompaktkameror som typ långzoomare ersätter dock inte systemkameror, som är väldigt mycket bättre på att t ex plåta och filma fåglar i flykten, snabba tagningar, med dåliga ljusförhållanden m m. Det jag fotar och filmar lägger jag ut på Facebook, Instagram, Vimeo och YouTube och mera sällan på hemsidor. Jag tar nästan aldrig fram papperskopior. Att få fram superkvalitet rent tekniskt som t ex hålla på med typ RAW och Photoshop är därför inte min grej direkt. Trots pensionärsskap räcker inte min tid tillräckligt till för det. Emoji smileJag använder snabbare och enklare fotoredigerare som typ FastStone Image Viewer (kostar inget och är mycket bra). För att titta på foton och videor använder normalpubliken mobiler, plattor och kanske en 24" skärm. Alltså inget som kräver superkvalitet. En annan sak är att de flesta (och jag själv ibland) orkar titta typ absolut max 5 minuter på en video, nästan oavsett hur bra "mästerverket" än är. Tröttheten märks tydligt när tittarens ögon oartigt börjar flackar runt åt andra håll. 

Nu börjar normalpubliken så smått bli välsignad med bättre tv- och videokvalitet tack vare ny teknik som kallas 4K eller UHD (3840x2160 pixlar). Den tekniken används nu i TV-mottagare, TV-projektorermobilerkameror, laptops och drönare och i andra manicker. Upplösningen är fyra gånger bättre än HDTV:s 1920x1080 pixlar. Och priserna rasar. En 55" UHD-TV kan fås för 8000 kr. En 70" (!) för 22000 kr. Inga UHD-TV sändningar finns ännu, men kommer nog inom några år. Det går att ladda upp 4K-videor från nätet och kanske också strömmande UHD. Med en 70" UHD-TV i vardagsrummet får man något riktigt bra att visa foton och videor med. Och det går att sitta nära för att ytterligare förstärka upplevelsen! Ingen UHD-projektor klarar detta utan att dämpa eller helt släcka rumsbelysningen.

Det gäller att hänga med i teknikutvecklingen så jag skaffade nyligen en liten behändig 4K-videokamera (det går faktiskt ganska bra att plåta med den också). Det är en Panasonic HC-VX870 för 6.000 kr. Och så behövde jag en 4K-monitor till PC-laptopen (har övergett fanskapet MAC med sitt oanvändargränssnitt och efter 5 års strulande). Det blev en 40" 4K PC-skärm, Philips Brilliance BDM4065, som kostar ca 7.000 kr. Herregud, vilket lyft, vilken bildkvalitet jämfört med min gamla 27" PC-skärm som "bara" klarar 2K. Det går att sitta mycket nära den nya stora PC-skärmen. Min tre år gamla PC-laptop (Asus Vivobook X202E med Intel Core i3 3217U 4 GB RAM, Intel HD Graphics 4000, 11.6" touchskärm 1366x768, 320 GB hårddisk och Windows 10) duger gott att använda tillsammans med 40" skärmen. 

Jag har hjälpligt provat att editera 4K videoinspelningar med Sonys Movie Studio 13 Platinum (testversion) med gamla PC-laptopen och även det funkade. Jag tror dock att det med en vassare PC ska funka bättre. En sådan dyr värsting till PC-laptop har jag beställt på vinst och förlust. (1)

I brist på min nuvarande bra 4K-editeringsmöjlighet och datorkraft använder jag Microsofts mycket användarvänliga gratisprogram Movie Maker. Med det programmet går det att importera 4K-filer, men det färdiga resultatet blir bara 2K-video. Det verkar bli bättre kvalitet på 2K-slutresultatet om man börjar med 4K. 

Från Vimeo går det att ladda hem 4K-videor. För strömmande 4K-video från Vimeo och YouTube behövs det bra fart på bredbandet. Mina 30 MBit/s räcker inte riktigt till. Nu återstår det att skaffa och lära mig en 4K-editor och kanske också skaffa en 70" UHD-TV till vardagsrummet. 

Här följer diverse färska exempel (andra exempel har jag också lagt ut på Vimeo och YouTube):

1. Fågelmatning 4K-filmad genom ett köksfönster. Editerad med Movie Maker och videon är i 2K-format (nedbantat till 8 MBit/s).
https://youtu.be/D6oDgqGvLd4 




2. Min 4K-skärmplacering (2K, 8 Mbit/s)
https://vimeo.com/156378309 




3. 4K-skärmen filmad (4K-fil direkt från filmkameran, ca 60 MBit/s)
https://vimeo.com/156379710 




4. Gråspett filmad genom ett fönster (4K-fil direkt från kameran, ca 60 MBit/s)
https://vimeo.com/156380624




En 30 minuter lång "review" av videokameran Panasonic HC-VX870 (kan ses i 4K)




Exempel på 4K-inspelningar från Panasonic




Rasmus Productions har testat videokameran Panasonic HC-VX780




Kompaktkameran Sony CyberShot DSC-RX100 IV (kostar ca 10.500 kr) är så liten att den går att stoppa i fickan. Förutom vanlig fotografering är den också duktig på att filma i 4K. Exemplet nedan går att ladda hem (klicka på Download) i olika format.





Philip Bloom har filmat i 4K med en iPhone 6s (kostar ca 7.000 kr). Videon går att ladda hem i olika format. Klicka på Download.



(1)
Laptop PC ASUS ROG G752VT-T7013T 
Skärm 17.3" 1920x1080
Processor Intel Core i7-6700HQ Max 3.60 GHz
8 (64) GB RAM
SSD 256 GB 6 GBit/s
HDD 1 TB
Videokort NVIDIA GeForce 970M 3GB
3 st USB 3.0, 1 st USB 3.1 typ C, 1 st HDMI v1.4, 1st DisplayPort, Thunderbolt

Kommentarer