Rysk rymdutställning i Stockholm 1978

1978 besökte jag och min då 7-åriga dotter Marie en mäktigt stor rysk rymdutställning på Tekniska museet i Stockholm. Jag minns inte så mycket om de utställda föremålen, de flesta i skala 1:1, och jag vet inte idag heller vilka flera av föremålen är.

Kosmonauten Valentina Teresjkova invigde utställningen som hette "Kosmos - Äventyr i Rymden".

Speciellt minns jag den klotrunda kapsel som användes vid landningar på jorden. Den ingav ett slags Jules Verne liknande intryck. Inuti fanns runda träklädda fönster. Kanske några var försedda med gardiner. Längs väggen löpte tre stänger, varav två av glänsande mässing. Det är möjligt att jag minns fel att kapseln användes vid landningar på jorden, men om det var så måste det ha varit en fruktansvärd upplevelse för kosmonauterna att stå där inne och hålla sig fast i ledstängerna under nedfärd. Inga sittplatser syntes i kapselkulan förutom en manöverpanel och ett fotografi av Gagarin.

En månbil visades. Den såg ut som ett rullande badkar med lock. På Wikipedia läser jag nu att månbilen kallades Luchod. Två sådana bilar landade på månen och körde milslånga sträckor. Månbilsprogrammet höll ryssarna hemligt även efter USA:s lyckade månlandning. Månbilarna ingick i ett program att sätta kosmonauter på månen. En typ av månbil planerades tas fram för att användas för nöduppskjutning från månytan.

Jag tror att den stora rymdstationen, placerad på höga stöttor mitt i utställningshallen, var rymdstationen Saljut.

De nyskannade fotografierna nedan härrör från mitt röriga negativarkiv.



















Kommentarer

Unknown sa…
Jag Dan Forsberg gjorde denna utsatällning i sqamarbete med rymdstyrelsen i Sverige. >För den som vill lösa mer om ytställninge, så har jag skrivit mina memoarer Som ni kan beställa från mig direkt skriv till forsberg.dan@gmail.com boken kostar 300 kronor pus porto, du får även läsa om mitt övriga liv som innehåller min speedwaytid och som förste Svensk att kvala in till world
Unknown sa…
Jag Dan Forsberg gjorde denna utsatällning i sqamarbete med rymdstyrelsen i Sverige. >För den som vill lösa mer om ytställninge, så har jag skrivit mina memoarer Som ni kan beställa från mig direkt skriv till forsberg.dan@gmail.com boken kostar 300 kronor pus porto, du får även läsa om mitt övriga liv som innehåller min speedwaytid och som förste Svensk att kvala in till world sppeedwayfinal i London 1952 .Jag kom 5:a skulle ha vunnit finalen , men engelsmönnen ville inte ha in Svensskar utan jag blev påkörddd och hamnade i staketet istöllet, i daG MED DOM NYA REGLERNA SÅ HADE DET BLIVIT OMSTART OCH FÖMODLIGEN EN BÄTTRE PLACERING. min tid som flygare Med flyghistorier.
Dan Forsberg
18 april 2023 kl. 21:39