Släktalbum



Jag har ett släktalbum som jag fick ärva från min mormor. Jag fick då hjälp av min mormors syster Olga Hammarström f. Fredlund att identifiera de flesta personerna i albumet. Olga blev 99 år och dog ett år efter det att hon hjälpte mig. Nu har detta fina album legat orört i en byrålåda i ca 45 år. Tanken är att jag ska försöka "digitalisera" det. Alla foton är lätta att ta ut. Jag ser på insidan att själva albumet är inköpt på Åhlen & Holm. art.nr. 6654. Hon som sitter i ett av fotografierna ovan är Olga. Hon är då 17 år. Fotograf är Otto Borell, Östermalmstorg 2 i Stockholm.



Ett första startförsök var att fotografera av ett fotografi (kamera Canon 700D med Canon 50 mm 1:1.8 objektiv). Fotografiet föreställer när Märta Söderberg g. Norman är konfirmerad. Märta var syster till min morfar Gustav Söderberg. Deras far var Karl Söderberg och mor var Ebba i Karls andra gifte. Fotograf okänd.

Det är ganska knöligt att fotografera på det här sättet. Det kanske är enklare att använda en bildskanner, typ flatbäddsskanner? Ska pröva det också.

Kommentarer