Rodrigo

Joaquín Rodrigo Vidre, 1st Marquis of the Gardens of Aranjuez (Spanish pronunciation: [xoaˈkin roˈðɾiɣo]; November 22, 1901 – July 6, 1999), commonly known as Joaquín Rodrigo, was a Spanish composer and a virtuoso pianist.
Rodrigo's music is among the most popular music of the twentieth century. In particular, his Concierto de Aranjuez is considered one of the pinnacles of the Spanish music and of the guitar concerto repertoire.

Kan inte låta bli att nämna mitt förhållande till Rodrigos Concierto de Aranjuez. I mitten av 1960-talet besökte jag biblioteket längst bort på Hornsgatan i Stockholm, från Slussen räknat. Där bad jag personalen spela en skiva, som jag av en slump såg där. Det var Miles Davis som gjort en egen tolkning av konserten, Sketches of Spain. Jag köpte senare skivan och blev minst sagt förhäxad av hans tolkning i många år.

I början av 1990-talet var jag på en radio- och TV-mässa i Las Vegas. Jag hade där sällskap med utvecklingschefen på Sveriges Radio, Greven kallad och Bengt Emil Johnson, chef för P2:s musikradio, författare, poet, tonsättare och fågelskådare! Bägge är numera avlidna. Av någon anledning nämnde jag för Bengt Emil om mitt förhållande till Sketches of Spain. Vi drog iväg till en skivaffär och där fanns Sketches of Spain som en CD-skiva, som jag förstås inhandlade. Och nu kommer jag till det märkliga. Jag brukar ofta drabbas av något som kallas för synkronicitet. Kom tillbaka till hotellet och lade mig på sängen och startade tv:n med fjärrkontrollen. Det blev en radiokanal som startades och det fantastiska var att Sketches of Spain spelades just då. Detta sammanträffande blev till rysningar längs med ryggraden ... sagolikt vacker musik är det i alla tolkningar och utföranden!

Concierto de Aranjuez - John Williams, BBC Proms 2005


Sketches of Spain - Miles Davis 1960



Andrea Bocelli - En Aranjuez con tu amor- Live in Central Park 2011



Kommentarer