Den gamla oxeln i Välsta

Foto Leif Bergqvist, 1970

Min morfar, Gustav Söderberg, var storbonde i Tungelsta i Haninge. Gården heter Välsta. Den hade han i 25 år från början av 1940-talet. Gården hade allt som den skulle ha på den tiden, mjölkkossor, tjurar, hästar, grisar, höns, traktorer, ett inomhuströskverk ... Intäkterna kom från skördar, mjölk och från de stora skogsarealerna.

Boningshuset från sekelskiftet var stort. Övervåningen användes bara i festliga sammanhang, typ julaftnar, födelsedagsfirande och kräftskivor.


Min mormor hette Hildur. Här har jag fotat henne i bondköket 1971. Kamera var en Leica M2 med en 90 mm f4 Summicron lins om jag minns rätt.

Fotograf Holger Bergqvist, min pappa, 1952?

Jag och mina bröder (från vänster i bild Göran och Leif) växte upp i Vasastan i centrala Stockholm. Vi var ofta hos min morfar och mormor. Alltmer sedan mamma och pappa hyrde och sedermera köpte en tomt med ett sekelskifteshus på gården. Här håller vi på med att försöka sätta potatis. Längst upp till höger i bild ses ett mindre träd skymt av ett större. Trädet är en oxel, det enda på gården.


Här är samma oxel 20 år senare fotograferad av min bror Leif. Oxlar är vackra träd både under blomning och på hösten. De lär kunna bli mer än 100 år gamla. I närheten av oxeln finns gravfält från järnåldern.

Under höskördarna har jag för mig att vi satt i skuggan under trädet när det var dags för saft och kaffe. Gårdshunden Lord var dresserad att då på egen tass hämta en korg med smörgåsar och nybakade bullar.


2008, alltså ytterligare 38 år senare, besökte Lisbeth och jag oxeln i Välsta. Det är hennes vovve Pepita som intagit ryggläge i snön


Huset i Välsta är numera rivet och är ersatt med ett betydligt större. Några hus på gården finns kvar, bl a ett boningshus från 1700-talet. Åkermark intill vägen mellan Västerhaninge och Tungelsta är ett radhusområde. Merparten av åkermarken odlas fortfarande.

Steffe är en skicklig fotograf bosatt i Tungelsta. Han är minst sagt besatt av samma oxel. Han började med att under ett år, 2005, ta ett foto av oxeln varje vecka. Det slutade inte med det. Han fortsätter fortfarande att regelbundet fotografera oxeln.



Steffe har en fotoblogg som heter Photos from Haninge. Den uppdaterar han varja dag med foton och berättelser från olika platser och möten med personer som han råkar träffa på. Oxeln förekommer ofta i hans blogg. Tack vare hans blogg är oxeln numera en världskändis. Något som bl a kommenteras just nu i hans blogg är att en större gren har brutits av. Det som dock kommenteras mest är hur vackert trädet är. Tänk att just detta träd blivit världsbekant och det tack vare Steffe och internet!

Steffes inlägg om oxeln kan ses på hans blogg genom att klicka på "oxel" under LABELS.

Nedan finns en vägbeskrivning till oxeln. Besök den vackra oxeln Du också!



Kommentarer

Hejsan, Steffe här. Intressanta bilder från Välsta. Alltid kul med nya kunskaper om Tungelsta. När jag tog den där första bilden på oxeln trodde jag aldrig att det skulle bli ett sånt stort fotoprojekt.
Steffe, du gör en kulturgärning med din dagliga foton. De skulle passa bra i en fotobok. Skulle tro att det finns något förlag som skulle vara intresserad.
Jag har tänkt i samma banor. Tog en bild på trädet idag. Kommer på bloggen i morgon.
Två tjocka grenar bröts av under åskovädret för två veckor sedan. Här är en bild.