Konstrunda - Havremagasinet i Boden 29 augusti 2012


Mellan den 29 augusti och 27 september 2012 var Lisbeth och jag på en geografiskt lång konstrunda i Boden, Umeå och Stockholm. Efter att ha besökt utställningen på Bodens Konstgille drog vi, samma dag den 29 augusti, snabbt iväg till Havremagasinet i Bodens garnisonskvarter, eller rättare sagt resterna av dem. Havremagasinet är Bodens största byggnad och byggdes ursprungligen för att härbergera garnisonhästarnas matförråd. Läs mer om denna mäktiga matmaskin här.

Sedan några år är byggnaden en konsthall, med namnet Havremagasinet förstås. Konsthallen är med sina 3600 kvadratmetrar utställningsyta en av Sveriges största. Vid vårt besök pågick (30 jun - 30 sep 2012) två utställningar: Reoriented och Bodensarnas Bodenskolan.


Åsa Bergdahls avdelning i Reoriented hette Paradoxernas plats. Flera av hennes verk har anknytning till Boden.


Här spegelfotograferar jag mig i Mirastarglas, en installation av Kjersti Andvig.

Mina många foton med undertexter från utställningen finns i mitt Picasa webbalbum här. Där finns också avfotograferade beskrivningar av följande konstnärer och deras utställda verk: Kjersti Andvig, bodendottern Åsa Bergdahl, Diana Al Hadid, bodensonen Bertil Linné och Ann-Sofi Sidén.



Foton i Picasaalbumet och videon ovan är tagna resp. filmad med iPhone 4S.





Kommentarer