High End 2012



Besökte hifi-mässan High End i Stockholm i söndags. Mässan var förlagd till Sheraton Hotel vid Tegelbacken. Egentligen hade jag inget där att göra. Diskantssänkning finns i mina hörselorgan p g a ålder och allmänt dålig hörsel. Kanske ett arvegods från min mamma som har total diskantsänkning vid 96 års ålder. Observera att kurvorna ovan slutar vid 65 år. Jag var inte ensam i min åldersklass där. Besökarna var till rätt stor del vithåriga män. Kanske jag och de vithåriga var där av nostalgiskäl för att minnas hur det var i vår hörsels glansdagar? Som vanligt när det gäller prylmässor så lyser kvinnor med sin frånvaro. Större delen av utställningen var märkligt nog förlagd till hotellrummen. Inte så märkligt vid närmare eftertanke då rummen användes som lyssningsrum för det ena efter det andra liknande högtalarfabrikatet. Hotellsängarna kunde fällas in i väggarna! Skulle tro att det partajades ganska friskt i rummen efter stängningsdags. Noterade att jag blev mycket vänligt bemött av damerna i entrén. Inträdet dagen innan kostade 150 kr och då engångsuppträdde Anna-Lotta Larsson. Söndagens inträde utan Larsson var sänkt till 100 kr. Ett inträde som jag kompenserade med att jag fick/stal en tjusig t-shirt hos Sennheiser, gott godis lite varstans och en numera hopslagen bild- och ljudtidning och ljud- och bildtidning.

Det var tre utställare som för min del stack ut från den likartade mängden: Det japanska kontaktföretaget Furutech (har inget med virkesbranschen att göra), det tyska MBL med sina omöblerbara högtalare och det svenska XTZ med alltför volymstarka datorhögtalare.


Furutech har en uppsjö av vanliga kontaktdon som behandlats på olika sätt, t ex med guld- eller rhodiumpläterade stift. Vad sägs om en stiftguldspläterad 220 V nätkontakt med ett hölje av kolfiber med inplanterade nano-stora partiklar av något slag. Dessa höljen är anti-resonanta påstår de i deras broschyr. En utveckling som skett efter många japanska lyssningstester. Sällan har jag läst så mycket obegriplig goja och sett så obegripliga diagram. De stoltserar otroligt nog med mängder av utmärkelser.



Den här videon från Furutech slår alla rekord. Den har rubriken Floating Feild Damper Demo. Feild är nog felstavat och ska nog avses vara ordet Field. Här mäter man med en summer. Detta görs helt oförklarat och varför. Absurt!


Tänk vilka fynd det går att hitta på internet. En Per Sundell hade för drygt fyra år sedan provlyssnat (!) med en  nätkontakt av fabrikat Furutech. Modigt av honom att sätta ut sitt namn! Observera att det inte är bara ljudet som förbättras med denna kontakt enligt Furutech. Även bildkvalitén hos bildskärmar sägs förbättras!


Ett annat produktfynd som Furutech har är denna borste. Använd påstås den förbättra både ljud- och bildkvalitet!


I ett större fullsmockat rum demonstrerades högtalare av fabrikat MBL. Det är nog de mest anskrämliga pjäser jag någonsin sett, men smaken är som baken. De ser ut som groteskt stora kaffebryggare och kallas för Richtstrahler. Frågade vad de kostade. 1,8 miljoner (per styck?) kostar den dyraste varianten blev svaret. På företagets hemsida står det att tar 90(!) dagar att tillverka en högtalare. Om detta stämmer med verkligheten så är de billiga. I företagets video ovan visas högtalarna tillsammans med andra guldknappsförsedda produkter. Lägg märke till Der Vorverstärker (det står faktiskt präntat så på förstärkaren). Lika smaklöst designad till det yttre som de övriga burkarna. En design som kanske går hem i Mellanöstern. Handlingen i videon ovan är ett löjligt effektsökeri influerad med ett stänk av Marquis de Sade.

Hur lät kaffebryggarna då? I mina trötta öron kunde jag inte avgöra någon skillnad mot det som spelades i de andra rummen. 


Här var det ett mäktigt ljud med bastryck från de två små vita högtalarna. En svenskutvecklad produkt från XTZ. För att högtalarna med en förstärkare ska komma till sin rätt behövs det en PC eller MAC tillsammans med en speciellt framtagen mjukvara. Trots besök på hemsidan och katalogkoll blev jag inte riktigt klok på hur det hela funkar och kopplas ihop. 4 000 kr kostar ett paket med högtalare, förstärkare och mjukvaran, men exkl datorn förstås. Förstår inte riktigt vad vitsen skulle vara med att ha ett så pass kraftigt paket i datorhörnan. För min del skulle jag nog inte höra någon större skillnad gentemot ett vanligt datorlyssningspaket (med subwoofer) för runt tusenlappen.

Och avslutningsvis en kort video från mässan.

Kommentarer