Kokbokens vara



Rätt så många papperskokböcker har jag samlat på mig genom åren och kokboksappar till i-manickerna finns det gott om. Flera appar är gratis eller kostar en blygsam slant. De som är gratis är i regel typ framtagna av företag där deras produkter ingår i varje recept. Det finns en app som heter Koka ihop som gratis och där användarna sätter betyg på varandras recept. Appinnehavaren tjänar pengar på reklam där och också på deras webbsajt. Jag letade för ett år sedan efter recept på husmanskost. Detta mitt "intresse" finns lagrat hos dem, vilket medför att jag än idag bombarderas med automatmejlrecept med husmanskost. Lisbeth W:s kokbibel är den klassiska konsumkokboken Vår kokbok. För något år sedan under intensiv matlagning brann hennes Vår kokbok upp kvarglömd på spisen. Det justerade jag snabbt genom att skänka henne en modernare upplaga.

Och sedan för ett år sedan kom Norstedts ut med en Vår kokbok app. Det går ofta hjälpligt att se hur appar ser ut med stillbilder i iPad:ens App Store. Tyvärr inga rörliga bilder. Norstedts appbeskrivning i App Store såg tjusig ut. Se bilden i skärmdumpen ovan. 59 bagis tyckte jag lät rimligt. Men ack vad jag blev besviken. Norstedts hade i princip endast lagt ut textmassan och inga bilder i recepten, vilket finns i papperskokboken. Beskrivningen av appen i App Store gav intrycket att det skulle finnas med bilder. Bilden på pappersbokens omslag gav också intryck av att appen skulle likna pappersbokens utseende. Men icke  sa Nicke. Jag blev skitförbannad och kände mig bedragen. Det blev en het mejldiskussion med företaget som resulterade i intet. De sade att de skulle ta med bilder i en senare utgåva av appen. Men hitintills har inget hänt annat än att de nu har sänkt priset till 22 bagis, även det ett ohemult pris för denna skitapp. Beskrivningen av appen och bilderna på App Store är oförändrade. Det är nog en skitgrej från min sida, men lurendrejeri retar mig. Observera att det inte går att ångra ett köp när du handlat något i App Store. Norstedts hänvisar märkligt nog till Apple, precis som om det är de som fått hela min betalning. Merparten hamnar ju till sist i Norsteds ficka.

I samband med lanseringen av Vår kokbok appen lade Norstedt ut en teaser på YouTube i september 2010. Teasern avslutas med orden "... den är precis som du vill att den ska vara". Nu, sedan augusti, finns ett YouTube klipp, producerat av Norsteds, som gör reklam för pappersupplagan och att det är 60 år sedan den första Vår kokbok kom ut. Klippet avslutas med orden " ... Den här boken är inte en bok som ska ligga på vardagsrumsbordet. Den här ska in i köket och användas ... ". Jag bara undrar vem som kan komma på den befängda idén att ha den boken på vardagsrumsbordet. Den platsar definitivt inte bland coffee table böckerna. Inget i reklamklippet nämns om appen ... varför?





Ovan ett par mejl från mejlväxlingen med Norsteds.



Appköpare brukar recensera ibland. Många gånger har jag undrat om det finns recensenter som går appföretagens ärenden.




Norsteds lär väl ha några tusen kokbokstitlar på lager som kan textkopieras och få folk att luras köpa. Men nu får de se upp. Kokboksapparna blir allt mer anpassade till vad som kan göras med i-manickerna. Det kommer inte att duga med textkopior längre. För några dagar sedan fanns det att läsa en artikel i New York Times med titeln Are Cookbooks Obsolete?. Ett utdrag från artikeln översatt till svenska:

... Med utvecklingen av läsplattor har recepten börjat följa med användaren från hemmet till kontoret, och därifrån till affären och sedan hem och där viktigast av allt, med in i köket. Med funktioner som länkar, inbyggd timer, informationsgrafik, röstmeddelanden m m, har nya appar som Baking With Dorie, med bakexperten Dorie Greespan, Jamie Olivers 20-minute Meals och Professional Chef, gett en fingervisning om att kokböcker som köksredskap är på väg ut.


"Jag trodde aldrig att skulle säga detta, men jag kan inte gå någonstans utan min iPad" säger Kristin Young, samlare av kokböcker. Hon bor i Santa Barbara i Kalifornien och säger också att hennes favoritkokböcker numera samlar damm ...

Men Norsteds säger motsatsen i deras reklamklipp ...

För att testa om nya typer av kokboksappar är något att ha köpte jag appen Baking With Dorie. En gigantiskt stor app på nästan 2 Gigabyte. Efter att kort ha provat appen kan jag säga att det inte längre går att missa hur en smarrig kaka ska bakas. Till bakinstruktionerna finns bl a hd-videor. Norsteds kan "slänga sig i väggen" med deras Vår kokbok app. Den här appen kostar lika mycket som Norsteds gjorde när jag köpte Vår kokbok appen förra hösten. Detta förstärker min känsla av att ha blivit grundlurad av Norstedts.
.

Kommentarer