Canon tele på Sony NEX-5





Med hjälp av Kipon-adaptern EOS-NEX monterade jag ett Canon 300 mm tele + 1.4 extender på Sony NEX-5-kameran. Med adaptern försvinner möjligheten till autofokus m m. Det går inte att ställa in bländaren i detta objektiv. Jag tittade igenom gluggen och såg att det var max bländaröppning. Det ska gå att ställa in bländaren. Objektivet ska då vara påsatt en Canon digital systemkamera och bländaren ställs in med kameran. Utan att stänga av kameran ska objektivet lossas. Jag har ännu inte testat om detta funkar med min Canon 550D.

Det blir ju en ganska lång brännvidd med denna telekonfiguration (300x1.6x1.4 mm). Objektivets inbyggda stabilisering funkar inte och med handhållen fotografering blir det mycket skakigt. Sony NEX-5 kameran har en skojig funktion som i vissa fall kan ge en viss form av stabilisering vid stillbildsfotografering. Kameran bränner då av ett antal snabba bildtagningar och kombinerar sedan ihop dem. Jag provade detta och det funkade ganska bra. När det gäller videoinspelning finns ingen återvändo. Det är stativ som gäller. Testade dock handhållet (se videon nedan) och filmade en pilfink på ca 5 m avstånd. Som ses i videoklippet är skärpedjupet extremt litet. För "bästa" videokvalitet välj 1080p-läget.


.

Kommentarer