Klara landar på Bromma


Klara (sju år) har sitt första höstlov någonsin och mamma och pappa har köpt en flygbiljett till henne så att hon kan hälsa på hos mig (morfar). Det är Klaras första resa som hon gör alldeles själv. Hon ska flyga från Umeå till Stockholm (Bromma). Jag sitter i Bromma flygplats ankomst- och avgångshall och väntar på Klaras flyg. Med mig har jag en iPad 2 och appen Flight Radar 24 som är igång. Jag ser Klaras flygplan på skärmen. Det har genat över Bottenviken och befinner sig norr om Östhammar. Flyghöjden är 9 144 meter och hastigheten är 646 kilometer i timmen. Jag kan också se hur hennes flygplan ser ut!


Efter mindre än en timme har Klara landat på Bromma flygplats och jag knatar in i bagageutlämningslokalen. Där kommer Klara tillsammans med en flygvärd. Jag måste först legitimera mig innan Klara blir överlämnad. Klara berättar att hon fått sitta längst fram, fått en blåbärsmuffin och en Kalle Anka tidning och bredvid henne har suttit en innebandyspelare. Hur det såg ut live på skärmen kan du se nedan.


.