John Thorgren




Vi fyller på med konst på väggarna hemma. Senaste tillskottet är en målning av John Thorgren (1918-2000). Om Thorgren skriver Bertil Sundstedt i nyutkomna boken Bodenskolan: Åren 1947-1948 gick Thorgren på Otte Skölds målarskola ... 1954 ställde han ut i Stockholm på Galleri Brinken ... många positiva recensioner i stockholmstidningarna och dessutom gjorde Nationalmuseum ett inköp av honom. Vanligtvis köpte man enbart av etablerade konstnärer så detta var ett synnerligen ovanligt tilltag, vilket väckte uppseende i konstvärlden.

I en intervju från 1997 uttryckte sig Thorgren så här apropå det kraftfulla mötet med en tom, vit duk när målandet skall till att börja: 

"Så startar jag med den färg jag känner för just då. Det har alltid varit så att jag vill arbeta med olika färger olika dagar. Helt plötsligt kan jag känna rött, blått eller gult eller vad som helst. Det är svårt att förklara men jag känner det i kroppen på det sättet. Jag fläckar lite här och där på duken med den färg jag valt ut, för att se vad den kan leda till. Så utökar jag de där fläckarna och försöker få det att fungera. Man får hålla på och fläcka och ha sig tills det helt plötsligt börjar tätna. Så växer bilden till ... för mig har det alltid varit färgen som styrt, ända sedan jag var ung."
Jag tycker att det ses mycket väl i den målning vi köpt 

Thorgren är representerad vid Moderna museet, Västerbottens läns museum, Örebro läns museum, Västerbottens museum, Hälsinglands museum, Norrbottens museum och Skövde stadsmuseum.


Kommentarer