Gamla kassettinspelningar



Jag har en uppsjö med gamla ljudinspelningar på ljudkassetter. Jag provade nu att helt snabbt och enkelt att omvandla lite av en kassetinspelning till ett passande format (MP3) som kan sparas digitalt och som också kan läggas ut på nätet. Det finns billiga kassettspelare som omvandlar kassettinspelningar till MP3-filer. Vissa av mina inspelningar är gjorda med rätt så vassa grejer och som inte helt skulle komma till sin rätt med dessa enkla kassettspelare. I videoklippet ovan kan mitt första försök avlyssnas. Det är en 35 år gammal inspelning med hemsnickrad mikrofonteknik som ska motsvara användande av ett s k konsthuvud. Videoklippet bör därför avlyssnas med hörlurar. I början av klippet har jag överstyrt ljudöverföringen, men därefter ska det förhoppningsvis låta bättre.

Min hemsnickrade konsthuvuvudteknik bestod då av två små elektretmikrofoner monterade på en hörlurs hörlurskapslar. Alltså så att mikrofonerna hamnade nära mina öron. För själva inspelningen använde jag ett svindyrt batteridrivet och tungt kassettdäck, Nakamichi 550. Se spec nedan.

Och så här gjorde jag nu för att omvandla den gamla analoga kassettinspelningen till ett digitalt format:

Min sambo har turligt nog sparat på ett rätt så vasst kassettdäck, Yamaha Natural Sound Cassette Deck KX-250. Se spec nedan. Linjeutgångn på kassettdäcket kopplade jag till linjeingången på en digital inspelningsmanick med mikrofon(er). Se spec nedan. Manicken kan spela in och lagra på ett minneskort olika digitala inspelningsformat. Det format jag nu valde för inspelningen var MP3 128 kbit/s stereo. Sedan gjorde jag en stillbildsvideo med MP3-inspelningen. Så enkelt var det.










Kommentarer