Mariakyrkan i Sävast




Mariakyrkan i Sävast är en låg träkyrka med en klockstapel. Dit är det bara 15 minuters promenad från Lisbeths hus. Kyrkan ligger på Sävastön med en skola och tvåvånings trähyreshus som närmsta grannar. Svårt att förklara är den speciella känsla jag får i det vackra och enkla kyrkorummet. Det tilltalar mig. Den magnifika altartavlan är målad av Sävastkonstnären Bertil Linné. Den var hans sista verk. I tavlans mitt är kyrkan placerad, under den en Norrbottensgård typisk för Gamla Sävast och längst ner pågår laxfiske i Luleälven. Ovanför orgeln ses fiskgjusen på sitt bo och bredvid flygande knipor (tror jag de är).

Den 13 februari var Lisbeth, hennes barnbarn Iris och Liz och jag i kyrkan på kvällen. Det bjöds då på körsång och jazz med Jan Lundbergs orkester.



Söndagen den 16 februari var det ett snöoväder när vi passerade kyrkan under hundpromenaden.




Wikipedia om Mariakyrkan
Mariakyrkan är en kyrkobyggnad som tillhör Sävasts församling i Luleå stift. Kyrkan ligger i Sävast omkring sju kilometer söder om Boden.
Kyrkan är uppförd 1994 efter ritningar av arkitekt Olle Meethz och invigd 28 augusti samma år. Kyrkobyggnaden har en stomme av trä och vilar på en grund av sten. Ytterväggarna är rödmålade. Kyrktaket kröns med ett förgyllt kors.
Utanför kyrkan finns en fristående klockstapel vars form är inspirerad av tidigare klockstapel vid Nederluleå kyrka. I stapeln hänger två kyrkklockor gjutna av Bergholtz klockgjuteri i Sigtuna.

Svenska kyrkan om Mariakyrkan
Altartavlan i Mariakyrkan är målad av Bodenkonstnären Bertil Linné. 
Med sina varma och klara färger, tydliga bilder och många detaljer berättar den om livet och människorna förr och nu, i Sävast och i Bibeln. Historierna vävs samman på ett enastående sätt. Här hittar vi Jesus, lärjungarna och liknelser på samma gång som vi känner igen oss själva, den norrbottniska bygden och Sävasts historia.
Altarbordet är tillverkat helt i trä. Formen påminner om en krubba, för att knyta an till Sävasts historia som jordbruksbygd men också för att visa på Jesusbarnets krubba. 
På framsidan finns bilder av bröd och fisk, nattvardens kalk och oblat samt en krubba där Betlehems stjärna lyser i natten. Altaret pryds av ett enkelt mässingskors samt vaser och ljusstakar, också de i mässing.
Predikstolen i trä visar bilden av blånande lappländska fjäll, ringlande älvar och i mitten av bilden ett lamm. Detta kan föra våra tankar till våra fjäll och fyra älvar samtidigt som det visar oss på bibelns fyra evangelier som utgår från det rena, oskyldiga lammet.
Dopfunten är tillverkad i trä och ska till sin utformning påminna om en sådan tvättkommod som återfanns i jordbrukssamhällets hem. Här tvättade man sig ren liksom dopet är en rening. Dopfunten bär bilden av en duva med en olivkvist i näbben. Duvan - bilden för den Helige Anden, samtidigt som den finns med i berättelsen om Noa, utskickad för att ge hopp om återvändande liv.
Dopskålen som bär inskriptionen "I Faderns och Sonens och den heliga Andens namn" är tillverkad av mässing med tillhörande kanna. Kannan har hämtat sin form från ljusstakarna på altaret och utgör därmed en genomtänkt helhet.
Orgeln invigdes 27 december 1998. Den är speciellt ritad för att passa in i kyrkorummet både till sin form och med sin utsmyckning. Orgeln är byggd av Grönlunds orgelbyggeri i Gammelstad och består av 18 stämmor. Som extra krydda finns en cymbalstjärna med bjällror. I fasaden är denna kopplad till en stjärna som snurrar så att församlingen kan se det. I fasaden finns också fåglar med norrbottnisk anknytning samt regnbågen som tecknet på att Gud aldrig ska överge oss.

Kommentarer