En hiskligt dyr båt



Expresidenten Gerald Fords dotter har i dagarna döpt ett hangarfartyg till Gerald R. Ford (CVN-78). Fartyget planeras bli färdigbyggt 2015. Ytterligare två ska bli färdiga 2020 resp 2025.

Data (Wikipedia. Obs! Könsneutrala toaletter)
Displacement:112,000 tons
Length:1,106 ft (337 m)
Beam:256 ft (78 m)
Height:nearly 250 ft (76 m)
Decks:25
Installed power:Nuclear
Propulsion:2 × A1B reactor
Speed:30+ knots
Range:Unlimited distance; 20-25 years
Complement:4,660
Armament:Evolved Sea Sparrow Missile
Rolling Airframe Missile
Close-in weapons system (CIWS)
Aircraft carried:More than 75
Notes:Electromagnetic aircraft catapult (not steam), gender neutral lavatories

Fartyget är det dyraste som någonsin byggs med en hisnande styckkostnad runt 100 miljarder kr. Livslängden är beräknad till 90 år. Jämfört med dagens hangarfartyg sägs de tre medföra en besparing på drygt 30 miljarder kr under livslängden. En jämförelse med svenska statsbudgeten (2014) är på sin plats. Styckkostnaden motsvarar två svenska försvarsbudgetar (á 47 miljarder) och mer än 10 % av hela statsbudgeten!

En kommentar till dopnyheten på www.theverge.com
The Russians have developed ramjet powered cruise missiles since the 70ties to attack carrier groups. The newest versions can reach Mach 3.0 speeds (~3500 kph) now with a range of > 500 km. They can be fired in swarms, can talk to each other to select targets and each one can carry a 350 kT nuclear warhead. One missile hit is enough to destroy a whole carrier group and they could fire 100 on a group. Which would be way cheaper than the $13 billion super carrier.

Kommentarer