Havremagasinet bjussar på konst och kultur



Havremagasinet i Boden bjussade på konst och kultur den 2 februari. Det var vernissagedags för utställningen CARL JOHAN DE GEER OCH NORRBOTTNISKA UTTRYCK, Havremagasinets fjärde i ordningen, och som pågår fram till 31 mars. Skulle tro att den fantastiska lokalen, tidigare utställningar och nu den senaste är bland det häftigaste i konst- och kulturväg som arrangerats i Norrbotten. Ja, kanske i hela riket. Utställningscurator är konstnären och sångaren Mats Wikström. Se videon längst ner i vilken Mats sjungande beskriver hur det är vara konstnär i Norrbotten.

Utställningen har fokus på "folkkonst". Det visas ett urval av verk, som Mats har samlat på sedan 20 år från hembygdsgårdar, loppisar och återvinningscentraler kompletterat med nu verksamma konstnärer nära "folkkonsten". Mats skriver i utställningskatalogen: Jag ser folkkonsten som den högsta av konstarter och de verk som finns med här tycker jag uppfyller mina högt ställda krav på ett otvunget och okonstlat uttryck i kombination med en uttalad vilja att berätta något.

Mats skriver vidare: I vårt sökande efter en pendang, en konstnär som kompletterar och samspelar med den norrbottniska delen av utställningen stannade vi vid Carl Johan De Geer. En konstnär som enligt min mening ävenledes har ett otvunget och okonstlat förhållningssätt till sina verk. Ofta med sig själv som en folklig ciceron i sin egen adliga livssaga.




Broderade vepor av Birgit Engström, dotter till den oskyldigt dömde Fingal Larsson i den s k Enbomaffären.


Vilda djur i fullskala av Gunnar Hansson, f. 1938, i Antnäs. Han är bl a känd för att ha skulpterat 350 svenska fågelarter.


Skulpterade ugglor av Julia Nylund (1914-2002). Julia drev ett småbruk nära Korpilombolo fram till 1966. Saknaden när  ladugården stod tom blev startpunkten för hennes slöjdande.


Skulptur av Gideon Granberg (1905-2000), Arvidsjaur.


Carl Johan De Geer anser att film är den bästa konsten! Det rullade en kortfilm med titeln På spaning efter en prins som flytt. Lisbeth och jag satt som förhäxade, förstärkta av Carl Johans pedagogiska beskrivning och tydliga röst i behagfullt taktläge.

Vernissagedagen avslutades med en tre timmar (!) lång kultursoaré. Vi glömde bort tid och rum. Vi glömde också bort att vår hundvalp hade blivit alltför länge ensam hemma. Men vi hann med att lyssna på:

Systrarna Nylund, döttrar till utställningens Julia Nylund, underhöll med sång och en ordlektion i meänkieli.

Författaren, journalisten och reportern Tomas Bresky, som med anknytning till Enbomsaffären och Birgit Engströms vepabroderier gav en bakgrund till denna rättsskandal och om hans och andras engagemang i detta. En skrämmande berättelse om ett sjukt svenskt rättsväsen i dåtid och nutid. Hoppas att de lyckas med att det blir en upprättelse!

Bertil Granberg, son till utställningens Gideon Granberg, underhöll likt en Bob Dylan med sånger och burleska vitsar på pitemål.

Utställningens Carl Johan De Geer läste, med pianoackompanjemang, några avsnitt från sin kommande bok med titeln Ägd.

Och så en höjdpunkt, bandet Dead Alkberg! Sångare är poeten, musikern och låtskrivaren Mattias Alkberg bosatt i  Luleå.

Jag tog mig friheten att filma lite från soarén med min iPhone:





Entrén och utgången till utställningen pryds med en skulptur fullskala, utförd av utställningens Gunnar Hansson, föreställande bollkonstnären Zlatan.

Utställningens katalog kan läsas här.

Utställningens curator Mats Wikström beskriver i videon nedan hur det är att vara konstnär i Norrbotten:




Kommentarer