Prov med Nikon Coolpix P510


I torsdags kväll tittade jag på DVD-filmen The Big Year efter boken med samma namn. Den svenska boköversättningen har titeln Det stora året. Filmen med svensk text har jag köpt hos cdon. Boken om de tre skådarna, som tävlar om att slå det nordamerikanska (USA) rekordet om antalet sedda/hörda arter under ett år, är både bra och spännande. Jag hade tidigare sett trailern för filmen och den gav inget intryck av att filmen skulle vara sevärd. Det tar jag tillbaka. Filmen med huvudrollsinnehavarna Steve Martin, Jack Black och Owen Wilson är påkostad, klart sevärd och underhållande. NYT har recenserat filmen och läsarkommentarerna där är överlag positiva.

Igår vaknade jag av dagens första BMS-larm kl 05:53, en citronärla i närbelägna naturreservatet med den klassiska fågellokalen Sandemar nära Dalarö. Inspirerad av filmen kvällen innan blev det full fart. Jag är tyvärr inte speciellt snabb av mig och kom inte iväg förrän efter en timme tillsammans med termos, mackor och fotoutrustning. Det tunga stativet tillsammans med tuben tog jag inte med. Jag hoppades på att det skulle kunna bli några bra foton, så jag tog bara med den inte heller helt lätta fotoutrustningen. En skådare fanns på plats på stigen som går över maden. Efter en stund visade sig citronärlan på toklångt håll. Jag såg den med nöd och näppe i handkikaren. Den vänlige skådaren lät mig titta i hans tub, en praktobs var det. 300 mm Canon med förlängare räckte inte till för något plåtande.

Kanske en annan kamera skulle funka bättre? Jag hade nyligen läst om en ny kompaktkamera med hela 42 gånger optisk zoom! Den heter Nikon Coolpix P510.


Halvt eller helt prylgalen, som jag är, åkte jag till SIBA och köpte kameran för 3390 kr. Och sedan snabbt en kort sväng till fågeltornet vid Lissmasjön. Nu skulle kameran provas per omgående. Det blåste småspik och provfilmning med långa brännvidder med ett alltför klent stativ fick anstå. Det blev i stället lite provfotande med fokus på långa brännvidder. Kamerans optiska zoomomfång motsvarar ca 24-1000 mm i ett 35 mm format. Det finns ytterligare zoom att spä på med. Det görs inne i kameran med s k digital zoom. Då uppnås max ca 2000 mm brännvidd. Bildkvalitén blir då något försämrad.


Här är fotat en vy från fågeltornet vid Lissmasjön i Huddinge (boschyr pdf). En större skrattmåskoloni finns här tillsammans med änder, svanar, vadare m m. Om du är växtintresserad så bege dig hit om ca tre veckor. Intill tornet ses då mängder med exklusiva vildtulpaner. Rödmarkeringen i fotot är den punkt jag zoomade in mot.


Här är resultatet med 42 gånger optisk zoom (ingen croppning eller efterskärpning har gjorts). Ganska fantastiskt eller hur?


Här har jag valt ut två objekt i sjön att zooma in på.


Ocroppat och ingen efterskärpning.


Här är det ursprungliga fotot croppat och därefter efterskärpt.


En sångsvan ligger på redet. Ingen efterbearbetning .


Fotat med kameran i makroläge. Minsta närgräns är 1 cm.


Och idag var det dags för lite filmprovning med kamerans s k full hd kapacitet (1080p). Med långa brännvidder och för att få något så när skapliga filmklipp är stativ ett måste. Att jämföra kamerans kapacitet med en tubkikare skulle också bli intressant att prova. I filmklippet nedan har utzoomningar gjorts från max digitalzoomläge (2000 mm), som sedan med en knapptryckning växlar ner från max (1000 mm) till min optiskt zoomläge (24 mm). Ljudet spelas in i stereo med kamerans inbyggda mikrofoner. Lyssna med hörlurar. När zoomen jobbar störs ljudinspelningen, dock inte så mycket som jag befarade. Även Canons amatör- och proffsobjektiv stör ljudinspelningar med en kamera som har inbyggda mikrofoner.





Så här ser det ut när man tittar med en tubkikare (Kamakura SP-83ED WP) med max zoomläge 60 gånger. Tuben är som synes riktad mot samma objekt som i filmklippet. Okularet är avfotograferat med en iPhone 4s. Fotot är obehandlat.


Här med samma zoomobjekt, visas filmklippets första filmruta med kameran i max digitalzoomläge (2000 mm). Jag missade att ta ett foto med kameran. Bildkvalitén ger inte full rättvisa då bilden är från en skärmdump från MacBook:ens 12" skärm. Att man kommer närmare objektet än med tuben syns dock tydligt.

Kanske någon är tekniskt intresserad av hur jag redigerat filmklippet? Så här gjorde jag:

De två ursprungliga klippen (.mov filer) redigerades med en MacBook snabbt och enkelt med programmet iMovie. Slutklippet blev en .mov fil 209 MB stor (1920x1080, 30 fps, 21 Mbit/s). Bantade ned storleken på filen med gratisprogrammet Any Video Converter till en .mp4 fil 47 MB stor. Det gjordes av programmet genom att jag satte ned bithastigheten till 4 Mbit/s. Med vanliga skärmar, även större sådana, syns knappt någon skillnad i kvalitet med denna minskning. Sedan laddade jag upp filmklippet till Vimeo.

Hur foton från kameran ser ut med skrivarfotopapper vet jag inte. Jag kan inte påminna om när jag sist använde en fotoskrivare. Varför behöver man ha pappersfoton som amatör? De hamnar väl i någon kartong till slut. Kvalitén här duger gott och väl också till stora skärmar. Konsumentskärmar har normalt idag max 1920 pixlar upplösning på bredden. Dessa skärmar kan inte matcha kvalitén hos till och med billiga digitala konsumentkameror. Så för mitt användningsområde, typ bloggar, titta på stora hemskärmen etc, duger den här kameran mer än väl.

Den här kameran har en drös med olika möjligheter, GPS, filma med slow-motion, panoramafoton osv osv osv ... Kanske något av det kan vara kul att prova.

Nå, kan mina prov utvisa att jag inte längre behöver släpa på en tung tub och ett tungt stativ? Nej absolut inte. Tuben är oöverträffad. Den behöver inga batterier, är blixtsnabb att rikta in, oöverträffad skärpa ...

Men ibland kan den här typen av kamera funka bra. Med inte så långa brännvidder behövs inget stativ. Bildstabiliseringen funkar bra, både i foto- och filmläge. Det är något svårt att fokusera, men det går att lära sig. Den är liten, väger lite och tar lite plats i ryggsäcken. Oavsett kamera är det inte helt lätt att filma. Det kräver övning. Men att fota är lätt, liksom med alla andra dagens digitalkameror.

En sak är säker. Hade jag haft den här kameran i Sandemar så hade det blivit skapliga foton på citronärlan!